Milyen esetben érdemes a mediációt segítségül hívni?

Ha van egy frissen kialakult vagy akár egy elhúzódó konfliktus, melynek részese és úgy érzi, hogy már mindent megtett a helyzet rendezéséért, de mégsem tudnak az együttműködés irányába elmozdulni, egyszerűen nem sikerül megteremteni a konszenzust, akkor érdemes szakértői segítséget igénybe venni.

Hogyan tudok segíteni?   

Semleges, harmadik félként segítek a vita rendezésében. Fontos, hogy időben kezdjünk el dolgozni a megoldáson, ne hagyjuk eszkalálódni a kialakult helyzetet. A folyamat során a célunk, a szükségletek beazonosítása, egymás motivációjának megértése, a kapcsolat együttműködés irányába történő elmozdítása. Ezzel hozzásegítve a Feleket saját céljak eléréséhez, megteremtve a lehetőségét egy konszenzuson alapuló, kölcsönösen elfogadható és betartható megegyezésnek.

A MEDIÁCIÓ FOLYAMATA, SZAKASZAI

A mediáció folyamatát, szakaszait tekintve nem mutatkozik lényegi eltérés az egyes, mediációt igénylő helyzetek között. 

Előkészítő beszélgetés esetén, a mediátor külön-külön egyeztet a felekkel, egészen addig, ameddig úgy nem érzi, hogy a felek készen állnak a mediációs ülésre. Az előkészítő beszélgetések során a mediátor megérti a problémát, megismeri a feleket és a motivációikat, tanulmányozza a konfliktus előéletét, meghatározza az érintettek körét. Az előkészítő beszélgetés hossza kb. 1 óra.           

Mediációs ülésre az előkészítő beszélgetéseket követően kerül sor. Ismételten áttekintjük, hogy miért vagyunk az adott helyzetben, milyen szakaszokból áll a beszélgetés, mi a szerepe a mediátornak, milyen szabályok vonatkoznak a folyamatra, mint diszkréció, titoktartás, minderre egy úgynevezett bevezetés keretében kerül sor. A mediációs ülés hossza kb. 2,5-3 óra.          

Ezután következik a megszakítás nélküli idő, ahol egymás után, mindketten elmondhatják, hogy hogyan élik meg az adott helyzetet, hogyan látják az adott szituációt a saját szemszögükből, itt válnak beazonosíthatóvá, azok a területek, ahol megoldás szükséges.

Definiáljuk azokat a témákat, amelyekből a konfliktus kiindulhat, majd a Felek által meghatározott prioritás szerint elkezdünk ezeken „dolgozni”. A mediátor szerepe ebben a szakaszban hangsúlyosabbá válik, ugyanis itt van igazán szükség a mediátori kompetenciákra, az adott folyamatot leginkább segítő módszertani eszközök kiválasztására, alkalmazására. A keretek tartásával és megfelelő kérdésekkel abban segítünk, hogy a Felek jobban értsék egymás szükségleteit, érzéseit, motivációját, elérendő céljait, ezáltal elindítva olyan belső folyamatokat melyek az együttműködés irányába mutatnak. 

Ezután témánként részletesen kidolgozzuk a megállapodást, lehetőség szerint minél aprólékosabban kitérve a vitás területekre, hogy segítsük a megállapodás betarthatóságát.

Ha mindkét fél elfogadja a kidolgozott megállapodást, akkor ezt írásban rögzítjük és mind a három fél aláírja, ezzel elfogadva közös megállapodásként és az adott szakasz lezárásaként.